
199

1   Sovětský stenografi cký záznam schůzky vedoucích představitelů „pětky“ 27. září 1968 v Moskvě, zabýva-
jící se situací v Československu a opatřeními její plné normalizace. In: VONDROVÁ, Jitka – NAVRÁTIL, 
Jaromír (eds.): Mezinárodní souvislosti československé krize 1967–1970. Září 1968–květen 1970. Prameny 
k dějinám československé krize v letech 1967–1970, sv. 4/3, Doplněk – ÚSD AV ČR, Praha – Brno 1996, 
s. 83.

2   Zvolenému tématu se historici doposud věnovali spíše výjimečně. Ve svých studiích nejčastěji zmiňo-
vali pouze rozšiřování letáků okupačními jednotkami a vysílání rozhlasové stanice Vltava. Také v do-
posud vydaných edicích dokumentů se písemnosti k tomuto tématu objevují spíše výjimečně. Částečně 
je zmíněný „nezájem“ historiků způsoben absencí či nedostupností pramenů. Při pátrání v archivech se 
autorovi tohoto příspěvku nepodařilo dohledat ani kompletní vydání časopisu Zprávy, který představuje 
nejznámější příklad okupační tiskoviny. Na druhé straně je v knihovně samizdatové a exilové literatury 
Libri prohibiti uložena sbírka, do níž ředitel této instituce Jiří Gruntorád zařadil písemnosti rozšiřované 
okupačními vojsky po 21. srpnu 1968. Najdeme mezi nimi nejen klasické letáky, ale i pokus o vydávání 
dezinformační verze zavedených tiskovin (nejznámější je vydání Rudého práva z 26. srpna 1968) i nové 
periodické tiskoviny (nejznámější jsou Zprávy, které vycházely až do května 1969).

3   Blíže PAUER, Jan: Praha 1968. Vpád Varšavské smlouvy. Pozadí – plánování – provedení. Argo, Praha →

„Jsme připraveni prozkoumat jakýkoli návrh v tomto směru, abychom zesílili působení naší pro-
pagandy, abychom zvýšili její koordinovanost. Vždyť před námi je velmi dlouhé období práce. 
Napadne sníh, přijde jaro a my všichni ještě budeme pracovat nad otázkami ozdravění situace 
v Československu.“ Leonid Iljič Brežněv, 27. září 19681

Tématem tohoto příspěvku je propaganda okupantů na území Československa po 
21. srpnu 1968. Stručně představeny budou hlavní tiskoviny, rozhlasové a televiz-
ní vysílání, jejichž prostřednictvím okupanti rozšiřovali svou interpretaci vojenské 
intervence za účelem pacifi kace a získání podpory československého obyvatelstva. 
Z pohledu tehdy platných československých zákonů se jednalo o nelegálně rozšiřo-
vané tiskoviny a vysílání.2

Plán okupace, interpretace „bratrské pomoci“ a základní rámec propagandy byly 
defi nitivně dohodnuty na setkání sovětského vedení s představiteli dalších čtyř států 
Varšavské smlouvy 18. srpna 1968 v Moskvě. První tajemník ÚV KSSS Leonid Il-
jič Brežněv na úvod seznámil účastníky jednání s podrobným scénářem, který při-
pravila sovětská strana se svými spojenci ve vedení KSČ. Všichni účastníci jednání 
vyslovili s plánem invaze a zvolenou politickou strategií souhlas.3 V diskusi zazněl 
důraz na dobrou propagandistickou přípravu celé akce. Člen sovětského vedení Alexej 

Petr Blažek  ▶  Ústav pro studium totalitních režimů

Okupační propaganda na československém území 
po 21. srpnu 1968

▶ ▶ ▶

15_BLAZEK.indd   19915_BLAZEK.indd   199 6/16/09   1:11:40 PM6/16/09   1:11:40 PM



200

 Nikolajevič Kosygin připomněl, že je nutné, aby vedení všech zemí, které se budou na 
vojenské intervenci do Československa podílet, vysvětlilo svému obyvatelstvu, proč 
byl tento krok nezbytný: „Hned první den musí být učiněna sdělení vlád a uveřejněny 
úvodníky v novinách. Úvodník musí být, protože to všichni uslyší z rozhlasu, ale nikdo 
nebude nic vědět a vlády mohou být zasypány dotazy.“4

Podle schváleného scénáře měla bezprostředně po vstupu invazních jednotek na 
československé území skupina Aloise Indry získat většinu na schůzi předsednictva 
ÚV KSČ a vytvořit novou rolnicko-dělnickou vládu. Následně měla získat kontrolu 
nad hlavními sdělovacími prostředky, které mělo vést okolo dvaceti až třiceti vy-
braných televizních, rozhlasových a novinových redaktorů. Jejich vedení mělo zajis-
tit propagandu okupantů včetně odvysílání zvacího prohlášení do zahraničí. Tímto 
úkolem byl pověřen ředitel Ústřední správy spojů Karel Hoff mann, jenž patřil spolu 
s Vasilem Biľakem, Aloisem Indrou, Antonínem Kapkem, Drahomírem Kolderem 
a Oldřichem Švestkou mezi hlavní spolupracovníky skupiny „zvatelů“. Na přípravě 
invaze se podílela řada jeho přátel, kteří v odpoledních hodinách 20. srpna 1968 také 
stylisticky upravili Prohlášení k občanům Československé socialistické republiky, pode-
psané vládami pěti států Varšavské smlouvy a po vstupu okupačních jednotek ma-
sivně rozšiřované v českém a slovenském jazyce na československém území. V této 
skupině byli pracovníci aparátu ÚV KSČ Pavel Auersperg, Jaroslav Hes, Miloš Vacík, 
tajemník Národní fronty ČSSR Bohuslav Chňoupek, bývalý ředitel Československé-
ho rozhlasu Miloš Marko či ředitel ČTK na nucené dovolené Miroslav Sulek.5

Politický scénář okupace se nakonec skupině kolaborantů nepodařilo realizovat. 
Neodeslali dokonce ani s pomocí vybraných příslušníků tajné policie zvací prohlášení 
a naopak rozhlas po drátě již v noci 21. srpna 1968 odvysílal prohlášení předsednictva 
ÚV KSČ Všemu lidu Československé socialistické republiky, v němž byl vstup vojsk jed-
noznačně označen za okupaci. Rovněž Oldřich Švestka v redakci Rudého práva neuspěl 
a obdobně dopadl Miroslav Sulek v ČTK.6 Podobně jako vedení KSČ se k okupaci po-

▶ ▶ ▶

→ 2004, s. 177–183; BENČÍK, Antonín – KURAL, Václav: Intervence. In: KURAL, Václav a kol.: Čes-
koslovensko roku 1968. 1. díl: Obrodný proces. Parta, Praha 1993, s. 153. 

4   VONDROVÁ, Jitka – NAVRÁTIL, Jaromír (eds.): Mezinárodní souvislosti československé krize 
1967–1970. Červenec–srpen 1968. Prameny k dějinám československé krize v letech 1967–1970, sv. 4/2, 
Doplněk – ÚSD AV ČR, Praha – Brno 1996, s. 205.

5   BENČÍK, Antonín: Operace „Dunaj“. Vojáci a Pražské jaro 1968. Studie a dokumenty. Sešity Ústavu 
pro soudobé dějiny AV ČR, č. 18, Praha 1994, s. 111. Prohlášení ve formě letáku se v několika verzích 
dochovalo v Libri prohibiti, sb. tiskoviny okupačních jednotek v roce 1968, Prohlášení k občanům Čes-
koslovenské socialistické republiky, 1 strana A4 tiskopisu.

6   Srov. PERNES, Jiří: Čas obětí. Odpor československé veřejnosti proti sovětské okupaci od srpna 1968 
do srpna 1969. In: FAJMON, Hynek (ed.): Sovětská okupace Československa a její oběti. CDK, Brno 
2005, s. 11–12; ŽÁČEK, Pavel: Komunisté nezvedají prst, nýbrž pěst. In: Paměť a dějiny, 2008, č. 2, 
s. 21–24.

15_BLAZEK.indd   20015_BLAZEK.indd   200 6/16/09   1:11:41 PM6/16/09   1:11:41 PM



201

stavily všechny důležité státní instituce a společenské organizace. Invazi odmítla napro-
stá většina československého obyvatelstva a okupanty nakonec nikdo veřejně nepod-
pořil. Pokus o její legitimizaci končil naprostým krachem. Okupantům se sice během 
prvních dvou dnů podařilo postupně obsadit centrální rozhlasové a televizní pracoviště 
a redakce některých novin, nedokázali však zabránit práci jejich redaktorů a techniků 
v náhradních prostorách a tiskárnách. O rozsahu a úspěchu odporu pracovníků domá-
cích sdělovacích prostředků svědčí skutečnost, že nepřetržitě vysílalo devatenáct roz-
hlasových stanic, které se střídaly v krátkých časových intervalech. Několikrát denně 
vysílala z několika improvizovaných studií i Československá televize.7 

V prvním prohlášení TASS v časných hodinách 21. srpna 1968 se tak pouze uvádělo, 
že k vojenské intervenci došlo na žádost „stranických a státních funkcionářů ČSSR“.8 Ve 
stejný den intervenční státy zveřejnily provolání „skupiny členů ÚV KSČ a NS“, v němž se 
nejmenovaná skupina československých představitelů obracela k domácímu obyvatelstvu 
s vysvětlením nutnosti vojenského zásahu. Sovětské vedení nemělo pro případ neúspě-
chu schválené strategie připravenou žádnou alternativu a tvrzení, že vojenské jednotky 
přišly do Československa na pozvání domácích představitelů, se po neúspěchu pučistů 
zcela minulo účinkem. Jak napsal historik Jan Pauer, naopak se podtrhl „proklamovaným 
pozváním blíže neurčené skupiny funkcionářů KSČ pouze kriminální charakter interven-
ce“.9 Dne 29. srpna 1968 shrnul první tajemník PSDS Władysław Gomułka situaci v oku-
pované zemi a výsledek intervence jednoznačně: „Úplně jsme je zaskočili vojenskou akcí 
a oni nás úplně zaskočili svou akcí politicko-propagandistickou.“10

Připravené tiskoviny, kde se hovořilo o příchodu jednotek na žádost nejmenova-
ných domácích státních a stranických funkcionářů, se – i přes krach původního scénáře 
– na československém území masivně rozšiřovaly. Letáky nejčastěji rozdávali vojáci na 
ulicích nebo je rozhazovali z obrněných vozů. V Praze byly také opakovaně shazovány 
z vrtulníků. Okupační tiskoviny vyvolávaly mezi domácími obyvateli odpor pro svou 
frazeologii a používané argumenty. Najdeme mezi nimi nařízení velitelů okupačních 
vojsk, překlady článků i jednoduché letáky vyzývající ke klidu. Většinu tiskovin, kte-
ré okupační vojska rozšiřovala v prvních dnech invaze, spojovala nekvalitní jazyková 
úprava, řada pravopisných a stylistických chyb, včetně rusismů či germanismů, a ně-
které se proto staly předmětem satiry a v lidové tvořivosti se používaly jako ukázka 

7   PAUER, Jan: Praha 1968. Vpád Varšavské smlouvy, s. 195–196.
8   Prohlášení TASS je publikováno v edici dokumentů VONDROVÁ, Jitka – NAVRÁTIL, Jaromír (eds.): 

Mezinárodní souvislosti československé krize 1967–1970. Červenec–srpen 1968. Prameny k dějinám čes-
koslovenské krize v letech 1967–1970, sv. 4/2, Doplněk – ÚSD AV ČR, Praha – Brno 1996, s. 223–224.

9  PAUER, Jan: Praha 1968. Vpád Varšavské smlouvy, s. 216.
10   MACHCEWICZ, Paweł: „K čertu se suverenitou.“ Władysław Gomułka a Pražské jaro. In: BLAŽEK, 

Petr – KAMIŃSKI, Lukasz – VÉVODA, Rudolf (eds.): Polsko a Československo v roce 1968. Sborník 
příspěvků z mezinárodní vědecké konference. ÚSD AV ČR – Dokořán, Praha 2006, s. 97.

▶ ▶ ▶

15_BLAZEK.indd   20115_BLAZEK.indd   201 6/16/09   1:11:41 PM6/16/09   1:11:41 PM



202

absurdity okupační propagandy. Naprostá většina z nich byla přímo na místě ničena, 
aniž se dostala k dalším čtenářům.11 Americký novinář Alan Levy, který dlouhodobě 
pobýval v Československu, popsal ve svých vzpomínkách reakci Pražanů na rozšiřová-
ní okupačních tiskovin následovně: „Každé ráno v sedm hodin se ozvalo nad naší čtvrtí 
vrčení vrtulníků (ve dvou případech čtyřmotorových bombardérů), které přelétávaly těsně 
nad střechami a shazovaly sovětské vydání Rudého práva. Pár minut nato se všude, kudy 
letadla proletěla, rozhořely ohníčky živené vzdušnou dodávkou. I tak na stromech ještě 
mnoho týdnů visela spousta výtisků náhražkového deníku. Jeden jsem zachránil, ale pře-
četl jsem ho za chvíli. Měl dvě stránky a podle tisku a chyb se dalo poznat, že stejně jako 
stanice Vltava pochází z východního Německa.“12 

Okupační státy připravily také řadu ideologických brožur.13 Základní výchozí inter-
pretace invaze vojsk pěti států Varšavské smlouvy obsahovala stručná publikace Obra-
na socialismu – nejvyšší internacionální povinnost, jejíž obsah byl připraven již před 21. 
srpnem 1968. Poprvé tento text publikoval 22. srpna 1968 sovětský deník Pravda. Jeho 
teze rozváděla v září 1968 vydaná brožura K událostem v Československu, která je zná-
mější pod názvem Bílá kniha. Nově přinášela i údajné konkrétní důkazy o přípravách 
„kontrarevolučních sil k ozbrojenému povstání“, které byly ve skutečnosti buď prefabri-
kované, nebo se jednalo o dezinformace.14 Na jednání vedoucích představitelů „pětky“ 
v Moskvě 27. září 1968 uvedl Leonid Iljič Brežněv, že vyšlo již 800 000 kusů ruského 
vydání a že jsou připraveny další jazykové mutace včetně české a slovenské.15 V letácích 
i brožurách, které kolportovaly okupační jednotky, můžeme vysledovat několik základ-
ních stereotypů. Situace v Československu před vojenskou intervencí byla podle tohoto 
výkladu kritická. V zemi působily různé „pravicové, protisocialistické a kontrarevoluční 
síly“, jež si kladly za cíl likvidaci socialistického zřízení. Letáky zdůrazňovaly roli sovět-
ské armády v druhé světové válce a při osvobození Československa, často využívaly au-
tority prezidenta republiky Ludvíka Svobody, který se sice odmítl podílet na vytvoření 
kolaborantské vlády, ale současně vyzval ke klidu, situaci hodnotil jako nedorozumění 
a nakonec odjel do Moskvy dohodnout podmínky kapitulace. Krize v Československu 

11   Blíže PECKA, Jindřich: Spontánní projevy Pražského jara 1968–1969. Prameny k dějinám českosloven-
ské krize 1967–1970, sv. 1, ÚSD AV ČR – Doplněk, Praha – Brno 1994.

12  LEVY, Alan: Pražské peřeje. Primus, Praha 1991, s. 199.
13   Pro přiblížení jejich nákladu je možné uvést čísla z varšavského archivu. ÚV PSDS nechalo údajně 

vytisknout celkem 1 157 000 „propagandistických materiálů“, které měly být po 21. srpnu 1968 rozši-
řovány na území Československa. AAN, KC PZPR, sign. 237/XIX-348, Informacja o formach oddzi-
aływania propagandowego na Czechosłowację, b.d., k. 93–96.

14   Jako autor publikace je uvedena „Tisková skupina sovětských žurnalistů“. K událostem v Českosloven-
sku. Fakta. dokumenty, svědectví tisku a očitých svědků. Moskva 1968.

15   VONDROVÁ, Jitka – NAVRÁTIL, Jaromír (eds.): Mezinárodní souvislosti československé krize 1967–1970. 
Září 1968–květen 1970. Prameny k dějinám československé krize v letech 1967–1970, sv. 4/3, Doplněk – 
ÚSD AV ČR, Praha – Brno 1996, s. 84, s. 200–202.

▶ ▶ ▶

15_BLAZEK.indd   20215_BLAZEK.indd   202 6/16/09   1:11:41 PM6/16/09   1:11:41 PM



203

podle tohoto výkladu ohrožovala poválečné uspořádání Evropy a jednotu socialistické-
ho tábora a vstup jednotek byl v tomto kontextu označován jako „bratrská a internacio-
nální pomoc“. Do dějin vešel tento výklad jako tzv. Brežněvova doktrína.16

Kromě rozšiřování tiskovin se okupační jednotky snažily československou veřej-
nost ovlivnit také rozhlasovým a televizním vysíláním. Okupační televize vysílala ze 
zahrady sovětského velvyslanectví až od 25. srpna 1968, kdy se jednotkám podařilo 
obsadit a zprovoznit některé televizní vysílače. Ve skutečnosti však šlo spíše o rozhla-
sové vysílání, neboť se na obrazovce z technických důvodů objevovaly pouze fotografi e 
Prahy. Jedním z hlasatelů okupační televize se stal bývalý tajemník pro ideologickou 
práci MV KSČ v Praze Miloš Hladík, symbolem kolaborace s okupanty pak jméno dal-
šího českého hlasatele Jiřího Lukáše, bývalého pracovníka aparátu ÚV KSČ (stoupence 
bývalého prezidenta republiky a prvního tajemníka ÚV KSČ Antonína Novotného) 
a bývalého zástupce šéfredaktora časopisu Květy.17 

Nejznámější rozhlasovou stanicí okupantů se stala Vltava, která vysílala z prostoru 
Drážďan. Práce na jejím vysílání ve skutečnosti začaly již v červenci 1968, kdy byli pro 
práci v redakci získáváni první českoslovenští občané.18 Nepodařilo se však najít kvalitní 
hlasatele a špatná čeština a slovenština v prvních dnech okupace vyvolávala u českoslo-
venských obyvatel reminiscence na nacistickou okupaci. Podle svědectví Antona Tallyho, 
který pracoval pro vysílačku Vltava jako překladatel, korektor a hlasatel ve slovenském 
jazyce od 19. srpna 1968, zde působili jako překladatelé z němčiny do slovenštiny a češti-
ny především občané NDR, kteří dříve studovali v Československu. Podklady pro vysílání 
dostávali z ÚV SED a z Ministerstva pro Státní bezpečnost. Redakce podle tohoto svědec-
tví sídlila v komplexu budov východoberlínského rozhlasu, kde se program nahrával na 
magnetofonové pásky. Do Drážďan, odkud se vysílalo do éteru, se přenášel kabelem.19

Ačkoliv v paměti zůstává zejména vysílání drážďanské stanice Vltava, ve skutečnos-
ti se v éteru objevila řada dalších rozhlasových vysílaček. V Bratislavě například vysí-
lala bez většího ohlasu několik dní stanice Družba, kterou obsluhovali sovětští političtí 
důstojníci.20 Nepoměrně významnější bylo české a slovenské vysílání z maďarského 

16   K vzniku a vývoji tohoto pojmu blíže KAMIŃSKI, Łukasz: 1981: koniec doktryny Breżniewa. In: Kol. 
autorů: Od Piłsudskiego do Wałęsy. Studia z dziejów Polski w XX wieku. IPN – PAN, Warszawa 2008, 
s. 483–490.

17   Dne 27. srpna 1968 byl Jiří Lukáš vyloučen z KSČ, kam se ovšem na počátku sedmdesátých let vrátil. 
Za svou činnost ve prospěch okupantů dokonce obdržel Řád V. I. Lenina. MACEK, Josef a kol.: Sedm 
pražských dnů 21. –27. srpen 1968. Dokumentace. Academia, Praha 1990, s. 257, 287, 290–291.

18   BENČÍK, Antonín: Operace „Dunaj“. Vojáci a Pražské jaro 1968. Studie a dokumenty. Sešity Ústavu pro 
soudobé dějiny AV ČR, č. 18, Praha 1994, s. 108.

19   VONDROVÁ, Jitka – NAVRÁTIL, Jaromír (eds.): Mezinárodní souvislosti československé krize 
1967–1970. Září 1968–květen 1970. Prameny k dějinám československé krize v letech 1967–1970,  
sv. 4/3, Doplněk – ÚSD AV ČR, Praha – Brno 1996, s. 200–202.

20  PAUER, Jan: Praha 1968. Vpád Varšavské smlouvy, s. 231.

▶ ▶ ▶

15_BLAZEK.indd   20315_BLAZEK.indd   203 6/16/09   1:11:41 PM6/16/09   1:11:41 PM



204

a polského území. Z Polské lidové republiky se od 24. srpna do konce září 1968 vysílal 
celodenní rozhlasový program v českém jazyce na krátkých, středních i dlouhých vl-
nách (od 1. října 1968 se vysílání omezilo na krátké a dlouhé vlny a vysílalo se již pouze 
tři hodiny denně). Televizní studio v Katovicích připravovalo zvláštní program, určený 
pro příslušníky polské menšiny na Těšínsku.21 

Vysílání Vltavy pokračovalo také po podepsání Moskevského protokolu 26. srpna 
1968, které ukončilo etapu jednotného odporu. Ačkoliv se jednalo o kapitulační listinu, 
v jejím pátém bodě se uvádělo, že „obě delegace projednaly otázky spojené s přítomností 
vojsk pěti socialistických zemí na území ČSSR a dohodly se na tom, že tato vojska se ne-
budou vměšovat do vnitřních záležitostí ČSSR“.22 V rozporu se zněním citované listiny 
(a později i s vnucenou státní smlouvou mezi ČSSR a SSSR o „dočasném pobytu vojsk“) 
začala již tři dny po jejím podepsání vycházet nejznámější okupační tiskovina – časopis 
Zprávy, který se tiskl v NDR a distribuoval na československém území v masovém ná-
kladu. Od 30. srpna 1968 do 10. května 1969 vyšlo celkem jedenašedesát čísel. Články 
byly „psány revolverovým stylem, kde si každý činitel ublížený Lednem mohl vylít žluč“. 
Se sovětskou a východoněmeckou stranou úzce spolupracovali domácí neostalinisté, 
zejména z libeňské organizace KSČ, která se zformovala na podzim 1968. V tiráži ča-
sopisu se bez dalších podrobností uvádělo, že tiskovinu vydává „redakční rada při spo-
jeneckých vojskách“.23

Tehdejší vedoucí úseku tisku, rozhlasu a televize ÚV KSČ Dušan Havlíček, který 
později odešel do švýcarského exilu, ve svých pamětech vzpomínal, jak se při jednání 
se zástupci sovětského velvyslanectví československá strana na počátku října 1968 po-
kusila protestovat proti vysílání Vltavy a kolportování Zpráv: „Vznesli jsme stížnost, že 
konsolidaci neprospívá ilegální rozšiřování časopisu Zprávy, o kterém není známo, kdo 
je vlastně jeho vydavatelem. [Rada sovětského velvyslanectví] Prasolov a [tiskový ta-
jemník velvyslanectví] Žuravlev se zatvářili zakysle. Jsou to právě Zprávy a rozhlasová 
stanice Vltava, které prý přísně dodržují linii moskevských dohod. Velice se diví, že tuto 
‚pomoc‘ neoceňujeme. (…) Přešli jsme do útoku. Tvrdíte, že nám chcete ‚pomoci‘, ale činíte 
opak. Zprávy i Vltava jen dráždí československé obyvatelstvo, zvyšují roztrpčení a vlastně 
tak oddalují uklidnění.“ 24 

21   AAN, KC PZPR, sign. 237/XIX-348, Informacja o formach oddziaływania propagandowego na Cze-
chosłowację, b.d., k. 93–96.

22   Protokol o jednání delegace SSSR a ČSSR (Moskevský protokol). In: BENČÍK, Antonín – DOMAŇ-
SKÝ, Josef: 21. srpen 1968. Tvorba, Praha 1990, s. 118.

23   VANČURA, Jiří: Naděje a zklamání. Pražské jaro 1968. Mladá fronta, Praha 1990, s. 114; PAŽOUT, 
Jaroslav: Hnutí revoluční mládeže 1968–1970. Edice dokumentů. Sešity Ústavu pro soudobé dějiny 
AV ČR, č. 39, Praha 2004, s. 77.

24   HAVLÍČEK, Dušan: Jaro na krku. Zážitky ze zákulisí sekretariátu ÚV KSČ od června do prosince 1968. 
Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, Praha 1998, s. 210.

▶ ▶ ▶

15_BLAZEK.indd   20415_BLAZEK.indd   204 6/16/09   1:11:41 PM6/16/09   1:11:41 PM



205

Dne 27. listopadu 1968 kulturní výbor Národního shromáždění požádal generálního 
prokurátora o sdělení, jaká opatření byla a budou podniknuta proti rozšiřování nelegál-
ních tiskovin na československém území. Generální prokuratura odpověděla, že kolpor-
tování Zpráv považuje za trestný čin podle příslušného paragrafu trestního zákona, který 
tehdy chránil čelné představitele státu. Vyšetřování však nepřineslo konkrétní výsledky. 
Zatímco sovětský tlak postupně omezoval domácí tisk, československé úřady byly proti 
ilegálním tiskovinám šířeným okupanty bezmocné.25 Ukázalo se to i při jednání delegací 
představitelů KSČ a KSSS 8. prosince 1968 v Kyjevě, kde sovětská strana odmítla opatrně 
formulovanou žádost o zastavení vydávání Zpráv: „Vždyť je to u vás jediný tiskový orgán, 
který nepíše nic antisovětského, nic antičeskoslovenského, ale přináší objektivní informace 
o Sovětském svazu a Československu. Mají-li noviny některé konkrétní nedostatky, s radostí 
je odstraníme. Je to jediný orgán, který spojuje tisk obou našich zemí a působí na českoslo-
venského čtenáře v duchu upevňování našeho přátelství.“ 26  

Přestože první tajemník ÚV KSSS Leonid Iljič Brežněv hodnotil Zprávy ve zmíně-
ném vystoupení jako jediný objektivní časopis, ve skutečnosti přesvědčení obyvatelstva 
významněji v zamýšleném směru neovlivnily. Naopak, vzhledem k svému zaměření 
a masovému nákladu jednoznačně symbolizovaly okupaci a kolaboraci. Svědčí o tom 
také poslední dopis Jana Palacha, v němž krátce před svým činem 16. ledna 1969 vznesl 
kromě zákazu cenzury jako druhý požadavek právě zastavení jejich vydávání. Vyplněn 
byl paradoxně v okamžiku, kdy se stejné role, jakou hrála tato tiskovina, ujal již „norma-
lizovaný“ československý tisk. Ukončení vydávání Zpráv a vysílání Vltavy, které násle-
dovalo po zvolení Gustáva Husáka do čela stranické pyramidy na jaře 1969 jako ústupek 
Moskvy novému vedení KSČ, popsal ve svých pamětech Vasil Biľak. Jeho vzpomínky 
nejsou sice přesné, ale dobře ukazují roli, kterou domácí kolaboranti v okupační propa-
gandě sehráli: „Kvůli tomu jsem odjel do NDR, abych se soudruhy na ÚV SED v Berlíně 
dohodl zastavení vysílání do Československa. Redakce stanice Vltava byla v Drážďanech. 
Abychom mohli vysílat, propůjčovali nám němečtí soudruzi techniku a vlnový rozsah. Per-
sonální obsazení redakce bylo naše. Bylo třeba německým soudruhům poděkovat a ozná-
mit jim, že toto vysílání již není zapotřebí. Podobně i Zprávy, jejich obsah bylo zapotřebí 
změnit a připravit je na postupné zastavení. To vše se postupně uskutečnilo.“ 27

25   VANČURA, Jiří: Naděje a zklamání. Pražské jaro 1968. Mladá fronta, Praha 1990, s. 115–116. Srov. 
HOPPE, Jiří (ed.): Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky. Prameny k dějinám českosloven-
ské krize v letech 1967–1970, sv. 11, Doplněk – ÚSD AV ČR, Praha – Brno 2004. 

26   VONDROVÁ, Jitka – NAVRÁTIL, Jaromír (eds.): Mezinárodní souvislosti československé krize 1967–1970. 
Září 1968–květen 1970. Prameny k dějinám československé krize v letech 1967–1970, sv. 4/3, Doplněk – 
ÚSD AV ČR, Praha – Brno 1996, s. 222–223.

27  BIĽAK, Vasil: Paměti Vasila Biľaka, díl II. Agentura Cesty, Praha 1991, s. 195.

▶ ▶ ▶

15_BLAZEK.indd   20515_BLAZEK.indd   205 6/16/09   1:11:41 PM6/16/09   1:11:41 PM



206

Mezi rozšiřovanými tiskovinami byly také rozkazy velitelů okupačních jednotek. (Trenčín, 21. srpen 1968, 
zdroj: Libri prohibiti)

15_BLAZEK.indd   20615_BLAZEK.indd   206 6/16/09   1:11:41 PM6/16/09   1:11:41 PM



207

V masovém nákladu se kolportovaly zprávy TASS. (22. srpen 1968, zdroj: Libri prohibiti)

15_BLAZEK.indd   20715_BLAZEK.indd   207 6/16/09   1:11:41 PM6/16/09   1:11:41 PM



208

V letácích se často objevovaly odkazy na utrpení sovětské armády za druhé světové války a její tehdejší roli 
při osvobození Československa. Zdůrazňována byla v této souvislosti také údajná hrozba západoněmeckého 
„revanšismu“. (srpen 1968, zdroj: Libri prohibiti)

15_BLAZEK.indd   20815_BLAZEK.indd   208 6/16/09   1:11:42 PM6/16/09   1:11:42 PM



209

Některé tiskoviny na druhou stranu paradoxně používaly takřka stejnou frazeologii jako nacistická propa-
ganda. (srpen 1968, zdroj: Libri prohibiti)

15_BLAZEK.indd   20915_BLAZEK.indd   209 6/16/09   1:11:43 PM6/16/09   1:11:43 PM



210

Některé propagandistické letáky okupačních jednotek se obracely na stoupence polednové politiky KSČ.
(srpen 1968, zdroj: Libri prohibiti)

15_BLAZEK.indd   21015_BLAZEK.indd   210 6/16/09   1:11:44 PM6/16/09   1:11:44 PM



211

Tiskoviny rozšiřovaly kromě sovětských jednotek také okupační síly ostatních intervenčních států. Slovenský 
překlad článku, který 23. srpna 1968 vyšel v maďarském deníku Népszabadság. (zdroj: Libri prohibiti)

15_BLAZEK.indd   21115_BLAZEK.indd   211 6/16/09   1:11:44 PM6/16/09   1:11:44 PM



212

Dezinformační leták, kde byla cesta prezidenta Ludvíka Svobody do Moskvy popsána jako přátelská návštěva. 
Stejně jako u řady dalších okupačních tiskovin obsahuje mnoho pravopisných chyb. (zdroj: Libri prohibiti)

Televizní antény na zahradě sovětského velvyslanectví, odkud vysílaly okupační jednotky televizní vysílání. 
(Praha, srpen 1968, zdroj: MACEK, Josef a kol.: Sedm pražských dnů 21.–27. srpen 1968. Dokumentace. Aca-
demia, Praha 1990.)

15_BLAZEK.indd   21215_BLAZEK.indd   212 6/17/09   9:48:16 AM6/17/09   9:48:16 AM



213

Druhá strana dezinformačního letáku o cestě prezidenta Svobody. (zdroj: Libri prohibiti) 

15_BLAZEK.indd   21315_BLAZEK.indd   213 6/16/09   1:11:46 PM6/16/09   1:11:46 PM



214

Podvržený výtisk Rudého práva představuje ojedinělý pokus okupantů o vydávání dezinformační verze do-
mácího periodika. Stejně jako v jiných tiskovinách zde byla využita popularita prezidenta Ludvíka Svobody 
a jeho výzva k zachování klidu. (25. srpen 1968, zdroj: Libri prohibiti)

15_BLAZEK.indd   21415_BLAZEK.indd   214 6/16/09   1:11:47 PM6/16/09   1:11:47 PM



215

15_BLAZEK.indd   21515_BLAZEK.indd   215 6/16/09   1:11:48 PM6/16/09   1:11:48 PM



216

Nejznámější periodická tiskovina okupačních jednotek Zprávy začala vycházet teprve na konci srpna 1968. 
(zdroj: Libri prohibiti)

15_BLAZEK.indd   21615_BLAZEK.indd   216 6/16/09   1:11:49 PM6/16/09   1:11:49 PM



217

Dezinformační brožuru K událostem v Československu nechalo sovětské vedení vytisknout v řadě jazykových 
mutací. Česká verze vyšla v září 1968. (zdroj: Ústav pro studium totalitních režimů)

15_BLAZEK.indd   21715_BLAZEK.indd   217 6/17/09   9:49:51 AM6/17/09   9:49:51 AM




